SELAYANG PANDANG

Selamat datang kepada pengunjung peminat dan penggiat kesusasteraan, khususnya yang berminat dalam bidang teori, kritikan dan penulisan puisi ke blog Teori dan Kritikan Sastera. Blog ini menyediakan maklumat akademik berkaitan sejarah dan perkembangan bidang ilmu teori dan kritikan sastera di Barat dan di Malaysia. Selain itu, terdapat juga sisipan puisi, peribahasa dan pelbagai informasi tentang kegiatan kesusasteraan tanah air. Anda juga boleh kunjungi laman blog puisi saya di http://anjungpuisi.blogspot.com/ Semoga ilmu yang dikongsi dalam blog ini dapat memanfaatkan perkembangan ilmu saudara/i ke arah memahami dan mengenali kebesaran dan keluasan ilmu Allah SWT. - a.halim ali

Tuesday, July 20, 2010

CATATAN BUAT CIKGU IMRAN IPG KB

Kaedah Mengalami-Menghayati menekankan ‘penikmatan’. Ini bermaksud sesuatu aspek kesusasteraan yang dipelajari ini dapat dirasakan dan dihayati sepenuhnya. Biasanya penghayatan itu didasarkan kepada himpunan pengalaman sebenar manunsia dan ini digunakan untuk mendapatkan sesuatu pengalaman baru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dalam pengajaran dan pembelajaran, para pelajar didedahkan kepada beberapa persoalan di dalam sesuatu aspek kesusasteraan yang dikaji. Langkah ini disusuli pula dengan aktiviti menginterpretasi persoalan-persoalan itu sehingga ia benar-benar dapat dirasakan. Pengajaran tidak mementingkan objektif tertentu tetapi lebih menumpukan kepada analisis pengalaman.
Mengajar sajak `Kebanjiran` karya A.Samad Said amat sesuai diaplikasikan kaedah mengalami dan menghayati. Guru boleh bermula dengan peristiwa tsunami yang berlaku di Acheh. Melalui teknik bercerita guru dapat mempengaruhi psikologi dan emosi pelajar dengan unsur kesedihan, penderitaan dan keinsafan. Pengalaman ngeri dilanda tsunami itu dipindahkan ke dalam pengalaman diri pelajar, khususnya bagi pelajar yang benar-benar mengalami peristiwa banjir di kampungnya atau pengalaman guru sendiri.

No comments:

Post a Comment