SELAYANG PANDANG

Selamat datang kepada pengunjung peminat dan penggiat kesusasteraan, khususnya yang berminat dalam bidang teori, kritikan dan penulisan puisi ke blog Teori dan Kritikan Sastera. Blog ini menyediakan maklumat akademik berkaitan sejarah dan perkembangan bidang ilmu teori dan kritikan sastera di Barat dan di Malaysia. Selain itu, terdapat juga sisipan puisi, peribahasa dan pelbagai informasi tentang kegiatan kesusasteraan tanah air. Anda juga boleh kunjungi laman blog puisi saya di http://anjungpuisi.blogspot.com/ Semoga ilmu yang dikongsi dalam blog ini dapat memanfaatkan perkembangan ilmu saudara/i ke arah memahami dan mengenali kebesaran dan keluasan ilmu Allah SWT. - a.halim ali

Tuesday, July 6, 2010

PERKEMBANGAN KRITIKAN SASTERA DI MALAYSIA

Perkembangan Dalam Era Sebelum Perang Dunia Kedua

Era sebelum Perang Dunia Kedua merangkumi tahun-tahun 1930-an hingga tahun 1940 dan 1941. Kritikan dalam era ini lahir mula membentuk tradisinya bersama-sama dengan perkembangan penulisan cerpen yang pesat berlaku ketika itu. Penulisan kritikan wujud secara kecil-kecilan dan tidak mencapai tahap kritikan yang bermutu.
Beberapa kritikan yang muncul ketika itu ialah hasil tulisan Keris Melayu (1935) yang berjudul Tun Seri Lanang dan Abdullah Munsyi yang tersiar dalam Majalah Guru pada 1 Julai 1935. Mohd Yusuf Ahmad juga menulis kritikan berasaskan karya Abdullah Munsyi. Kritikan beliau berjudul Kita dengan Abdullah Munsyi disiarkan dalam akhbar Majlis pada 22 Ogos 1935. Kabhaa pula menghasilkan kritikan yang berjudul Anak Negeri dengan Munsyi Abdullah yang diterbitkan dalam akhbar Majlis pada 3 September 1935. Tokoh-tokoh lain yang dikira turut memulakan tradisi ini ialah Lebai Ketayap, Begawan Nurda dan Aminuddin Baki. Tulisan kritikan Lebai Ketayap lebih bersifat semborono dan kecaman (Mana Sikana,1985:168). Di antara contoh tulisan Lebai Ketayap yang mempunyai suara kritikan ialah “tuan belum layak ditempatkan di antara wartawan-wartawan, tuan tidak mengusul periksa lebih dahulu, tuan tidak berfikir dan timbang lebih lanjut…”. Berdasarkan tulisan ini, kritikan Lebai Ketayap bersifat impresionistik kerana banyak memuatkan perasaannya secara emosional dan berlebihan dalam kritikannya. Demikian juga dengan tulisan Begawan Nurda yang mengecam Shamsuddin Salleh kerana kesalahan fakta dalam Cermin Hidup (Mana Sikana,1988:11).

No comments:

Post a Comment