SELAYANG PANDANG

Selamat datang kepada pengunjung peminat dan penggiat kesusasteraan, khususnya yang berminat dalam bidang teori, kritikan dan penulisan puisi ke blog Teori dan Kritikan Sastera. Blog ini menyediakan maklumat akademik berkaitan sejarah dan perkembangan bidang ilmu teori dan kritikan sastera di Barat dan di Malaysia. Selain itu, terdapat juga sisipan puisi, peribahasa dan pelbagai informasi tentang kegiatan kesusasteraan tanah air. Anda juga boleh kunjungi laman blog puisi saya di http://anjungpuisi.blogspot.com/ Semoga ilmu yang dikongsi dalam blog ini dapat memanfaatkan perkembangan ilmu saudara/i ke arah memahami dan mengenali kebesaran dan keluasan ilmu Allah SWT. - a.halim ali

Wednesday, July 7, 2010

PERKEMBANGAN KRITIKAN SASTERA DI MALAYSIA



Era Sebelum Perang Dunia Kedua

....Sambungan catatan lalu

Menurut Hashim Awang (1988), tulisan kritikan dalam era ini juga lebih bersifat objektif dengan penilaian-penilaian yang dangkal. Sifat kritikan pada tahap ini membayangkan tahap permulaan genre kritikan di Tanah Melayu yang boleh disifatkan sangat baharu dan sangat kekurangan ilmu. Para pengkritik yang mengkritik rata-ratanya adalah golongan wartawan dan penulis yang berkerja secara sambilan. Oleh itu, kritikan yang dilakukan tidak menggambarkan mutu analitik sebagaimana sifat dan bentuk karya kritikan sastera yang difahami hari ini.
Terdapat juga beberapa tulisan yang membicarakan cerpen-cerpen Ishak Hj Muhammad dan Abdul Rahim Kajai dan ternyata tulisan-tulisan itu bercorak sanjungan dan lebih awal dari itu tulisan Keris Mas tentang Sejarah Melayu sendiri (Mana Sikana,1985:169). Haluan tulisan tidak mencerminkan satu pemikiran yang merdeka terhadap teks, sebalik secara objektif ianya terikat kepada dasar emosi penulis itu sendiri, sehingga tulisan itu kelihatan mendatar sifatnya. Namun, sebagai penanda kepada permulaan perkembangannya, tulisan kritikan yang dihasilkan itu, boleh diiktiraf sebagai mempunyai nilai dan roh kritikan sebagaimana yang difahami hari ini, sesuai dengan zamannya. Tujuan kritikannya pula lebih cenderung kepada usaha untuk mengukuhkan pemahaman terhadap pergolakan yang berlaku khususnya yang menyentuh soal-soal politik, ekonomi dan kehidupannya.

No comments:

Post a Comment