....sambungan catatan terdahulu.
Perkembangan genre kritikan dalam era selepas kemerdekaan ini adalah satu kelangsungan yang digagasi oleh ASAS 50 (logo, kanan)



Kassim Ahmad misalnya, sangat akrab dengan pendekatan sosiologi dengan ketebalan realismenya. Kasim lebih cenderung kepada soal kemasyarakatan. Kritikannya sangat kuat berpaut kepada isu kemiskinan, ketidakadilan sosial, kesamataraan dan pembelaan kaum buruh, petani dan golongan tertindas. Oleh itu, kritikannya sangat releven dengan karya-karya yang menyentuh isu-isu sedemikian. Kritikan beliau terhadap novel-novel Shahnon Ahmad dan sajak-sajak A.Latif Mohidin, Masuri S.N., A.Samad Said dan Usman Awang memperlihatkan kesegaran realisme dan sosialisme dalam pemikirannya.
Ramli Isin

Perkembangan teori dan pendekatan analisis teks dari barat dalam tahun-tahun 1960an, khususnya pendekatan Struktural di Perancis dan teori Kritikan Baharu di Amerika Syarikat telah turut mempengaruhi pemikiran para penulis dan pengkritik Melayu di Malaysia waktu itu. Ada dalam kalangan pengkritik Melayu yang mengambil teori-teori dan pendekatan-pendekatan dari Barat ini sebagai pegangan dan landasan kritikan mereka. Yahya Ismail, Shahnon Ahmad dan Baha Zain, Mana Sikana, Ramli Isin dan Rahman Shaari misalnya sangat akrab dengan pendekatan Formalisme. Umar Junus rapat dengan Strukturalisme, Psikologi pula digemari oleh Hashim Awang dan Ali Ahmad dan ramai lagi dengan pelbagai pendekatan pula.
Jelasnya, perkembangan genre kritikan pada era selepas kemerdekaan, khususnya dalam tahun 1960-an dan 1970-an bertambah maju dan mula menampakkan wajahnya. Ada beberapa faktor yang mendorong hal ini berlaku, antaranya ialah:-
1. Kemunculan pengkritik baharu
2. Penerusan secara konsisten para pengkritik
ASAS 50
3. Penguasaan ilmu kritikan yang diperolehi di
universiti.
4. Pengkritik memiliki kelulusan tinggi.
5. Pengaruhi teori kritikan dan pendekatan dari
Barat
6. Berkembangnya ilmu kritikan di universiti.
7. Kerancakan penghasilan karya-karya sastera
Kritikan yang dilakukan oleh pengkritik sastera Melayu waktu ini tidak hanya terkhusus kepada karya-karya sastera kreatif seperti novel, cerpen atau sajak, tetapi turut melibatkan teks-teks Melayu tradisional seperti Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah. Pengguasaan teori dan pendekatan yang baik telah membantu kritikan-kritikan ini berjaya dilakukan dengan baik pula. Umar Junus misalnya telah meneliti secara kritis teks Sejarah Melayu menerusi pendekatan Stuktural. Demikian juga Hashim Awang yang mengamati teks Sejarah Melayu dari sudut psikoanalisis. Kassim Ahmad terkenal dengan penafsiran baru watak Hang Tuah dengan penelitiannya terhadap teks Hikayat Hang Tuah.
No comments:
Post a Comment